domingo, 8 de mayo de 2011

Actuar amb proximitat per recuperar la confiança de la gent amb l'Ajuntament

Sovint sentim a dir que la gent desconfia dels polítics, que massa vegades sembla que enlloc de servir a la ciutadania es serveixen de la ciutadania. Aquests i d’altres tòpics responen a certes actituds que la gent detecta en alguns càrrecs electes que estan allunyats del carrer, que desconeixen el dia a dia de la gent que els ha escollit i que viuen en un pedestal, sense tocar de peus a terra. Però la política és l’únic instrument que tenim els i les que no disposem d’altres mecanismes fàctics de poder per poder canviar les coses que no ens agraden. Cal recuperar la política en majúscules, i això passa en primer lloc per recuperar la confiança de la gent, dels ciutadans i les ciutadanes
Des de Renovació, creiem que els càrrec electes han d’estar al servei de la ciutadania en tant que gestors de la voluntat popular. Només treballant amb aquesta idea de manera clara i decidida, els adrianencs i les adrianenques podran recuperar la confiança en els electes locals. Però això no és bufar i fer ampolles, cal que la classe política s’esforci en recuperar la credibilitat perduda. I per fer-ho possible cal aplicar necessariament una “nova manera de fer política”, que permeti conèixer els interessos de la ciutadania i impulsar la cohesió social.
Una bona manera de començar és reformular la figura del Regidor o Regidora de Barri, fent-la més accessible. Cal que disposi d’un espai fix i d’un horari d’atenció estable, conegut i accessible a cada barri, facilitant així la proximitat dels adrianencs i adrianenques al seu consistori. I cal també que doni resposta adequada amb celeritat i claredat a les demandes i qüestions formulades pels adrianencs i adrianenques.
Però també passa per potenciar les polítiques de comunicació bidireccional com a eines de relació entre l’Ajuntament i la ciutadania. Millorant en competències i serveis l’Oficina d’Atenció a la Ciutadania, i garantint l’accés de les entitats i dels adrianencs i adrianenques a tota la informació relativa a l’activitat municipal de manera clara i entenedora. Sense informació accessible i veraç no hi pot haver confiança possible.
Nosaltres entenem la proximitat com una oportunitat per enfortir els lligams entre els adrianencs i les adrianenques i facilitar la identificació col·lectiva amb un projecte de ciutat cohesionada i amb una forta identitat col·lectiva, integradora de nous i vells ciutadans. I per això cal posar en marxa accions positives. Accions com la elaboració d’un Pla d’Usos i Serveis per als centres escolars del municipi, donant resposta a la necessitat d’obrir-los al seu entorn i ser un element central de la vida ciutadana. Cal obrir els patis escolars en horari no lectiu, per a la seva utilització per part de les famílies amb canalla.
Ens cal un Ajuntament que facilita l'accés alhora que estalvia recursos públics mitjançant la reducció de la burocràcia i la simplificació administrativa. Mesures com la modernització de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació (TIC) del consistori aprofitant-les al màxim per estalviar, on fins hi tot és possible reduir-ne els costos. Al segle XXI és inaudit que no es puguin realitzar tots els tràmits administratius a través de les TIC del consistori.
I calen accions decidides per trencar amb els vicis del clientelisme i la discrecionalitat que tan mal fan a la política. Accions com la signatura de convenis de col·boració atorgats sota mecanismes de concurrència pública, defugint de l’atorgament arbitrari de subvencions per a la prestació de serveis.
Perquè no només cal recuperar la confiança dels ciutadans individualment, també cal retornar la confiança a les entitats i les associacions locals de caràcter social, cultural, esportiu i solidari entenent aquestes com uns veritables agents de desenvolupament personal i col·lectiu, fent especial atenció a l’associacionisme de dones, així com la participació de les dones en el teixit associatiu local. I això passa per fer accions positives que facilitin la participació de la ciutadania en les entitats i les associacions locals.
En definitiva, cal aplicar el sentit comú i actuar sempre al servei de les persones, des de la proximitat.
Núria Arnau.

No hay comentarios:

Publicar un comentario